Impressie Nationale Groeimasterclass

Mocht je er niet bij zijn geweest, gisteren werd de Nationale Groeimasterclass voor de tweede keer gehouden. Een keur van sprekers verscheen op het podium om hun ideeën en advies over ondernemingsgroei te geven. Naast de hoofdsprekers waren er ook een aantal ‘groeiambassadeurs’; ondernemers die een jaloersmakende groei hebben laten zien. Voor de mensen die de hoofdacts Verne Harnish, Greg Crabtree of Paul Hughes hebben gemist is er internet maar deze groeiambassadeurs hadden allemaal een korte speech waar juweeltjes van uitspraken zijn gedaan die (nog) niet online zijn terug te vinden. Die willen we je niet onthouden.

Harold Goddijn van TomTom trapte af met een paar opmerkingen over groei en dat de kwaliteit van de ondernemer en ondernemersteam een indicator is voor de kans op succes bij groei. Vooral door de inkoop van de juiste kennis kom je verder. Dit was tevens een terugkerend thema… neem een (groei)coach. Claudia Zuiderwijk van de KvK beschreef vervolgens drie vereisten voor groei: (1) focus op wat belangrijk is, (2) werk samen met in- en externe partners en (3) hou grip op de onderneming. Later zou Verne Harnish invulling geven aan deze platitudes.

Na een pauze kwam Pieter Zwart met (voor mij) misschien het meest interessante verhaal. In 15 jaar tijd groeide Coolblue uit van een studentenzolderkamerbedrijfje (drie keer woordwaarde!) tot één van de grootste elektronica retailers in Europa (uitgedrukte in omzet, niet in vestigingslanden). De kern van hun succes? “Wij willen klanten blij maken!” En de belangrijkste vraag om klantentevredenheid te meten? Leuk hoor de net promotor score maar vraag een klant: “Stel u bent ondernemer, zou u Hugo – de callcentermedewerker waar u net met sprak – hebben aangenomen?” Ik zou zelf niet graag op zo’n vraag reflecteren?!

Heleen Dura van Oord (DQNA) liet in haar verhaal over netwerken zien hoe vreemde ontmoetingen en mensen uit onverwachte hoeken (“out-of-the-box”) kunnen leiden tot verrassende wendingen aan het pad van een ondernemer: door met onbekenden (op straat of uit andere bedrijfstakken) te spreken (“don’t be shy”) en ook iets terug te doen (“a network is a two-way street”) ontstaan nieuwe mogelijkheden.

Toen kwam de oprichter van Thuisbezorgd.nl aan het woord. Noem het Noord-Hollandse nuchterheid maar Jitse Groen strooide met one-liners die doen denken dat groeien meer per ongeluk gebeurt dan een bewuste keuze is: “Vergeet die Amerikaanse sprekers, in Nederland werkt alles anders”, “Ondernemen is problemen oplossen” en “Je verdient geen moer met ondernemen (in het begin)”. Van het feit dat een groeiend bedrijf een BHAG, een set alomvattende waarden en inspirerende doelen moeten hebben moest Jitse niets hebben. Hij vatte hij de kern van zijn bedrijf samen in vijf woorden: “Wij versturen berichtjes aan bezorgrestaurants.” En dan toch de grootste eetwebsite van Europa zijn…

Een zesde spreker was Harald Swinkels van NLE. Hij focuste op de slimme en ook domme manieren om met contant geld (“cash is king”) om te gaan. Slim: je vooraf laten betalen (geleerd in zijn eerste twee bedrijven, nu ook opgelegd aan zijn huidige klanten). Slim: geld dat je moet reserveren voor latere betalingen op andere rekeningen parkeren (anders kom je toch in de verleiding om het nu al uit te geven). Dom: een contant bod op je internetbedrijf afwijzen vlak voor de internetbubbel barst (de accountant had berekend dat het bedrijf 97 miljoen gulden waard was, wat meer was dan het bod van 35 miljoen… een paar maanden later was het 0!)

De laatste spreker van Metrixlab/ Macromill, Han de Groot, stond stil bij de internationale expansie van zijn bedrijf en benadrukte dat – in zijn geval – eerst de binnenlandse markt op orde hebben cruciaal was voor de latere uitrol van het bedrijf. Wees ook creatief met het vinden van landen om naar toe te gaan. Zo vindt hij dat Amerikanen niet zo goed met weinig middelen kunnen werken als Nederlanders: “Laat je niet afschrikken. Wat zij doen met 100 miljoen dollar doen wij met veel minder.” Hij zei ook iets dat misschien het meest interessant is om in onze achterhoofd te houden bij het nadenken over groei: “Als jij het niet doet, dan doet een ander het wel!”

 

Peter van der Meer

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *